søndag den 8. januar 2012

Lækre vegetarburgere...


Rigtig mange (inklusiv mig selv) synes, at kød er et de vigtigste elementer i en burger. Men eftersom jeg har bestemt mig for, at januar skal være min "vegetar-måned", prøvede jeg disse.... og jeg blev positivt overrasket!

Opskriften giver ca. 6  "bøffer":
  • 1/2 løg, finthakket
  • 8 mellemstore champignon i små tern
  • 1 fed hvidløg, presset
  • 75 g havregryn, kørt til mel i en minihakker
  • 150 g rasp
  • 100 g gulerod, fintrevet
  • 150 g røde bønner (kogt vægt), finthakkede/mosede
  • 50 g mandler, finthakkede
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 spsk soja
  • 1 spsk ketchup
  • 2 æg
  • 1,5 tsk stødt paprika
  • 1 tsk tørret oregano
  • 1/2 tsk cayennepeber
  • 1 håndfuld frisk basilikum, hakket
  • 1 (lidt større) håndfuld frisk persille, hakket
  • Salt og peber
Svits løg og hvidløg på en pande, tilsæt champignoner og svits videre et par minutter indtil de er bløde.
Hæld derefter løg og champignon over i skål, og tilsæt alle resterende ingredienser med undtagelse af æggene. Bland det hele godt sammen og smag til med salt og peber.
Tilsæt til sidst æggene og rør til en jævn fars. Sæt skålen i køleskabet til den er kold. På den måde får farsen lige lov til at sætte sig, og så bliver den meget nemmere at forme senere og falder ikke fra hinanden.

Tænd ovnen på 200 grader. Form farsen til ca. 6 bøffer (alt efter størrelse), sæt dem på en bageplade, og bag dem i ovnen i 30-35 minutter indtil de er gyldne. Vend dem når halvdelen af tiden er gået.


Jeg puttede iceberg salat, rødløg, agurk, tomat, smeltet chedder ost, ketchup og hvidløgs aioli i min burger, men man kan jo putte i alt efter smag og behag :-)

Xoxo Ida

4 kommentarer:

  1. LÆKKERT

    vi er faste læsere på din blog nu, har du lyst til at blive faste læsere på vores blog?

    knus
    amandaogkirstine.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Mange tak, piger - selvfølgelig kigger jeg straks forbi ;)

    Xoxo Ida

    SvarSlet
  3. Mums, hvor ser det lækkert ud! :-)
    btw. hvor er din blog dog fin!

    Knus Sofie
    daily-sofie.blogspot.com

    SvarSlet